Παρασκευή, 8 Μαρτίου 2013

Αδαμάντιος Κοραής: Ο Μέγας Έλλην θρησκευτής, διδάσκαλος και διαφωτιστής των Ελλήνων




Ο Αδαμάντιος Κοραής γεννήθηκε το 1748 και πέθανε το 1833. Ήτο Μέγας διδάσκαλος του Ελληνικού Γένους, ιατρός, δεινός μελετητής της Αρχαίας Ελληνικής Γραμματείας, αλλά πάνω απ’ όλα υπήρξε κορυφαίος Έλλην θρησκευτής που δεν δίστασε να κατακεραυνώσει τους παπάδες των Γαλιλαίων και να καυτηριάσει την μισελληνική τους στάση.

Αγωνίστηκε παρά τις απειλές των Γαλιλαίων υπέρ της Πατρώας Θρησκείας. Ο νεαρός Κοραής είχε την τύχη να σπουδάσει στο Παρίσι απ’ όπου κληρονόμησε την καυστικότητά του κατά της παχυλής αμαθείας των ρασοφορεμένων Γαλιλαίων. Μερικοί όμως εχθροί του Κοραή τον κατηγορούν ως άθεο ή ακόμη χειρότερα ως συμπαθούντα την ...αίρεση των Γαλιλαίων!

Οποία ύβρις. Παρεξήγησαν την πρόθεση του μεγάλου διανοητού να επαναφέρει κοντά στους Πατρώους Θεούς ορισμένους συνεργάτες του και άμυαλους νεο-Έλληνες. Είναι απαράδεκτο να αμφισβητούν ορισμένοι χριστό-δούλοι την Πίστη του Αδαμαντίου Κοραή στους Πατρώους Θεούς. Ο ίδιος γράφει και ομολογεί ότι ουδέποτε αμφισβήτησε την Δύναμη και την Σοφία των Θεών.

Όλοι οι Γαλιλαίοι που τον περιτριγύριζαν για να μάθουν κάτι από αυτόν παραδέχονται παρά τις ύβρεις εναντίον του περί «ειδωλολατρίας», ότι ο ζήλος και η θρησκευτική του αφοσίωση προς τους Πατρώους Θεούς είναι αναμφισβήτητος και θαυμαστός. Οι εκδόσεις και τα σχόλιά του στα έργα των Αρχαίων Ελλήνων είχαν έντονο πατριωτικό και εθνικό περιεχόμενο προετοιμάζοντας την Μεγάλη Εθνική Επανάσταση κατά των τουρκοχριστιανών. Έμβλημα για την αναγέννηση του Ελληνικού Έθνους είχε το «δράξασθε παιδείας» που το αντιπαραθέτει στο ξεπερασμένο εκπαιδευτικό σύστημα των Γαλιλαίων.

Είναι ο πρώτος που εισηγήθηκε την αλληλοδιδακτική μέθοδο. Οι περί θρησκείας δοξασίες του Κοραή είναι κυματοθραύστης στην χριστιανική λαίλαπα της εποχής. Γράφει για τον εαυτόν του ότι «από την Πάτριον Θρησκείαν δεν εξέκλινε ποτέ» και πίστευε ότι ο Έλλην για να μεγαλουργήσει έπρεπε «να μένει πάντοτε εις τας σταθεράς και αμετακίνητους αρχάς της Ελληνικής Θρησκείας».

Ο Κοραής ανέδειξε την Ελληνική Γραμματεία σε Ιερό Κώδικα της νέο-ελληνικής κοινωνίας. Απαιτούσε την κάθαρση της ευσέβειας και της Κοσμοαντίληψης του Ελληνικού λαού από κάθε χριστιανικό και ανθελληνικό στοιχείο. Ζητούσε την Ελληνική θρησκευτική διαπαιδαγώγηση των παιδιών και τον πλήρη εξοβελισμό της ιουδαϊκής αιρέσεως των Γαλιλαίων από τα σχολεία. «Εις την θεραπεία της Ελλάδος» έγραφε ο Κοραής, μπορούσε να συμβάλει τα μέγιστα ο δάσκαλος και ο Ιερεύς εφόσον «γνώριζαν ακριβώς την Ελληνική Παιδεία και Θρησκείαν».

Ο Κοραής καταφέρεται με δριμύτητα συλλήβδην κατά των Γαλιλαίων κληρικών. Τους αποκαλεί απαίδευτους και συμφορά του Έθνους, διότι συντελούν «σε μίαν γενική διαστροφή των ηθών και μύριες προλήψεις και δεισιδαιμονίες». Δεν κάνει κανένα διαχωρισμό καλών και κακών Γαλιλαίων κληρικών. Μόνον όσοι έχουν Ελληνική Παιδεία και Ελληνική Θρησκεία που ελευθερώνει το νου από την άγνοια και διδάσκει στους ανθρώπους τα καθήκοντα προς τους θεούς, μόνον αυτοί μπορούν να συμβάλουν στην πνευματική αναμόρφωση του Ελληνικού Έθνους.

Η αυστηρή κριτική του Κοραή κατά των Γαλιλαίων δεν προήρχετο μόνον από τα αντι-χριστιανικά κηρύγματα της εποχής του αλλά κυρίως από την αγωνία του για την αναγέννηση και την μόρφωση του Ελληνικού λαού. Ήθελε να καταπολεμήσει το βυζαντινό σκότος εν τη γενέσει του. Ο Κοραής όπως όλοι οι κορυφαίοι διανοητές της εποχής του και όπως όλοι οι μεγάλοι Έλληνες Μύστες ενστερνιζόταν την άποψη ότι το βυζάντιο είναι ο θεοκρατικός δεσποτισμός του Μεσαίωνα και η παρακμή του πολιτισμού και έτσι με απαράμιλλο ηρωισμό προετοίμαζε το έδαφος πλήρους αποκοπής του νεοτέρου Ελληνισμού από την μακραίωνη βυζαντινή λαίλαπα.

Ο Κοραής συγκρούστηκε με πολλούς διανοητές της εποχής του. Και στο θέμα της Γλώσσης και στα ζητήματα της Παιδείας, και στο ζήτημα της πολιτικής: στα τελευταία χρόνια της ζωής του ήτο σφοδρός πολέμιος του Καποδίστρια. Όμως πάνω απ’ όλα τα ζητήματα έβαλε το ζήτημα της εθνικής ταυτότητος των Ελλήνων που το ιχνογράφησε στην Αρχαία Κλασσική Ελλάδα απορρίπτων τελείως τις ανθελληνικές αντιλήψεις της αιρέσεως των Γαλιλαίων.

Γι’ αυτό τον μισούν οι Γαλιλαίοι και τον αποκαλούν «άθεο» και «ειδωλολάτρη». Από το τεράστιο έργο του Μεγίστου Έλληνος θρησκευτού και Μύστου Αδαμαντίου Κοραή θα θυμόμαστε πάντα τους αγώνες του για την Πατρώα Ελληνική Θρησκεία, την διάδοση της Ελληνικής Παιδείας και τον σεβασμό του προς τους Αθανάτους Θεούς.

Διαλαλούσε ότι με την επανάσταση του 1921, ελευθερωθήκαμε από τους τούρκξους και υποταχθήκαμε, σ’ έναν ανελέητο εχθρό πολύ πιο επικίνδυνο. Τον «Ελληνορθόδοξο Χριστιανισμό συνεκμεταλλευτλη και συνεργάτη των εμποροκοτσαμπάσηδων και μεγαλοκαραβοκύρηδων. (Χρυσούλα Καράμπελα). Από τη Δίκη των θςών 

1 σχόλιο:

Ανώνυμος είπε...

κ. Αναστασιάδη,
όλως τυχαία ανεκάλυψα την ιστοσελίδα σας και διεπίστωσα την ιδαιτερότητα της ΄'εκφρασης και των νοημάτων σας. Εκτιμήσεις θεμελιωμένες σε επιχειρήματα και σωστές τοποθετήσεις σε θέματα πολιτικής-θρησκείας καθιστούν ξεχωριστό το ιστολόγιό σας. Διαπραγματεύεσθε τα θέματά σας εξαντλώντας με αντικειμενικότητα τα ιστορικά στοιχεία και ενημερώνετε τον αναγνώστη σας πάνω στα ζωτικά υπαρξιακά προβλήματα.
Από σήμερα αποκτήσατε έναν ακόμη αναγνώστη-οπαδό των όσων γράφετε. Φιλικά,
Ίων.